Søk i denne bloggen

mandag 28. februar 2011

Ved ved og atter ved.

Har vært litt stille fra meg nå - blir sånn i perioder.

En sak som har irritert - og fortsatt irriterer - vettet av meg i vinter er VED! Det har jo vært kaldt, så vi må jo fyre så klart, og jeg skjønner pappa-Holt GODT når det er -25 grader midt på dagen at han vil ta inn så mye ved som overhode mulig når han først kler på seg og går ut - ja for det er jo noen lag med klær som må på selv om man "bare" skal over gårdsplassen for å hente ved i låven...

For det første så har vi så "lite" som 4 fyringsteder i huset. Grue på kjøkkenet og en vedovn på kjøkkenet. En gammel etasjeovn i stua og en grue i stua.
Det betyr ved på 4 plasser det. For til gruene må man jo ha skikkelig ved som ikke spraker og spruter gnister utover gulvene.
Heldigvis er det murt plass til veden under begge gruene, men vedkassa til vedovnen på kjøkkenet står foran hullet til den grua.

Photobucket

Og ved SØPLER noe helt vanvittig!! synes vi feier opp hele tiden jeg, men stadig kommer Store Mini-Holt krabbende med bark eller flis i munnen - med grimase deretter.

Og så det største irritasjonsmomentet mitt;
Veden ødelegger grua/veggen den ligger inntil.
Nevnte tidligere at pappa-Holt veldig gjerne tar inn så mye ved som mulig - og jeg skjønner han!
Dessuten er det veldig deilig for meg å vite at det alltid er nok inne (ironisk nok er vedkassa tom nå når jeg tok bilder da...)
Han fyller ikke bare vedkassa full - nei han fyller nemlig helt opp til toppen av grua, slik at hullet til "grue-veden" blir totalt dekket...
Og det fører og til at murpussen har begynt å gå av, og det blir stygge merker i malingen - som ikke er mulig å vaske av.

I stua har vi og en liten vedkasse ved ovnen, og den står belagelig til inni et hjørne - den blir og fylt godt opp med da tilhørende merker på veggen.

Ser jo at vi har en jobb å gjøre til våren med murpuss og maling (en god unnskyldning for meg til å male hele stua - mer om det i et innlegg senere en gang) - og den jobben har jeg virkelig ikke lyst til å gjøre hver vår! Dessuten er det jo litt trivelig om det kan se pent ut på vinterstid også...

Så om noen der ute har noen gode tips eller ideer å komme med så taes de mer enn gjerne i mot!

En tanke har vært å sette en putekasse rett utenfor utgangsdøra som vi kan fylle opp - blir i det minste kortere å gå etter veden - og ikke fylle mer enn vedkassene rommer inne.
En annen tanke har vært å snekre en kasse som passer i gangen, som vi kan fylle med det som går over vedkassens bredder (vi henter ved i trillebårlass...)

Men jeg vet da søren jeg!
Fyre må vi når det er 30 blå ute uansett - og sånn som vinteren har vært de siste åra, er det vel bare å innfinne seg med at vi må fortsette med fyringen... vi bor tross alt i Norge..........

Ingen kommentarer: