Søk i denne bloggen

torsdag 10. november 2011

Beskjæring

Litt sent ute igjen - som vanlig? - men tidligere i høst beskjært vi epletreet og kirsebærtreet.

Photobucket

Dette var vel feil - tenker du kanskje.
Ja, på mange måter er det jo feil å beskjære fruktrær på høsten - man skal beskjære på sen vinter før det begynner å sprette, slik at man får god vekst etter skjæring - vi beskjærer for å få frisk, sunn vekst og mer frukt.

Argumentet jeg bruker for å skjære på høsten er at jeg vil ikke ha så kraftig vekst i treet.

Da vi flyttet hit for 3 år siden var epletreet helt overgrodd og aaaaltfor høyt til å klare få tak i epler. Skjærte det kjempehardt (det så ut som en stamme med 3 pinner på) og svaret ble en piasavakost i løpet av sommeren. Gjentok beskjæring neste sen vinter med like mye - om ikke mer - tilvekst.
I høst har jeg skjært vekk alle grener jeg ikke vil ha, og prøver forme treet som en paraply slik at det blir lett å høste epler.
Har nå lært dette en gang, så vi får se om treet oppfører seg som jeg har lært i teorien. ;)

Photobucket

Kirsebærtreet ble 2/3 lavere - så dette er jeg svært spent på om overlever. Over denne busken med kvister var det 2,5 m stamme før en svær krone. Umulig å høste med andre ord.
Så nå får toppen tjene som fuglemater

Photobucket

En del kvist ble det og, både i trillebåra til bålet og til kaninene

Photobucket

Photobucket

Kaninene ble veeeeldig glade! :)

Har du planer om å skjære frukttrærne, eller er du usikker på hvordan det gjøres og velger å la vær?

Ha en god torsdag! :)

Photobucket

Ingen kommentarer: